رئیس فدراسیون صلیب سرخ: هلال‌احمر ایران از مقتدرترین جمعیت‌های ملی سراسر دنیاست

رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر گفت: پس از یک قرن فعالیت، هلال‌احمر ایران از مقتدرترین جمعیت‌های ملی در سراسر دنیاست
به گزارش خبرنگار ایرنا،   فرنچسکو روکا در آیین صدمین سالگرد تاسیس هلال احمر که در سالن اجلاس برگزار شد با بیان اینکه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر سابقه طولانی دارد، افزود: این نهضت در سال 1237 شمسی (1859 میلادی) در میدان های جنگ سولفرینو آغاز شد، جایی که هانری دونان بنیانگذار این نهضت، ایده جدیدی را برای کمک به افراد نیازمند، فارغ از ملیت آنها معرفی کرد. در واقع، این ایده سنگ بنای شکل‌گیری مفهوم بشردوستی مدرن بود و در بستر این اندیشه پیشگامانه و قدرتمند، کمیته بین المللی صلیب سرخ، فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر و همه جوامع ملی صلیب سرخ و هلال احمر متولد شدند.

رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر در ادامه با اشاره به تاسیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سال 1300 با نام جمعیت شیر و خورشید سرخ، تاکید کرد: امروز پس از گذشت یک قرن، هلال احمر ایران یکی از برجسته ترین جمعیت های ملی است که در شبکه خود داریم.

روکا گفت: هلال احمر ایران خاطره بزرگ و ماندگاری از قرن گذشته را در سطح ملی و جهانی برجا گذاشته است و امروز، از نظر رسالت بشردوستانه، حدود 2 میلیون داوطلب را در سراسر کشور بسیج کرده است که این اقدام بسیار چشمگیر و شگفت انگیز است.  

فدراسیون به وجود و فعالیت هلال احمر ایران می بالد
وی با تاکید براینکه جمعیت های ملی و سازمان های امدادی بشردوستانه انگشت شمار و اندکی در جهان وجود دارند که اقتدار، پذیرش و محبوبیت هلال احمر ایران را داشته باشند، افزود: فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر، به وجود هلال احمر ایران به عنوان یک عضو ارزشمند، بسیار به خود می‌بالد. سهم هلال احمر ایران فوق العاده ارزشمند و جایگاه آن بسیار محترم است.

رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر در ادامه از خدمات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و سکاندار آن؛ پیرحسین کولیوند، به خاطر فعالیت های انسان‌دوستانه و مجدانه ای که برای کمک به نیازمندان در ایران انجام می دهد، تشکر و قدردانی کرد.

روکا در ادامه سخنرانی خود با بیان اینکه در حال حاضر جهان بر سر یک دوراهی قرار گرفته است، در نقطه ای که بسیار ی از بحران ها به هم نزدیک شده اند، افزود: در طول دو سال گذشته، بحران ها و بلایای طبیعی تقریبا به هیچکس رحم نکرده اند. همه گیری کووید 19، درگیری های مسلحانه و خشونت، بحران اقلیم و بلایای مرتبط با تغییرات آب و هوایی، تخریب محیط زیست، بحران گرسنگی و آوارگی گسترده، آسیب پذیرترین گروه‌های جهان را تحت تاثیر قرار داده است. جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر مانند جمعیت هلال احمر ایران هر روز برای برای پاسخ و حمایت از مردم نیازمند خود به شکل بی وقفه و خستگی ناپذیر در حال تلاشند و در مواجهه با این بحران های نوظهور، راه‌های جدید ارتباط و کار و ابزارهای نوآورانه برای بسیج داوطلبان یافته‌اند؛ امروز این تلاش‌ها به ثمر نشسته اند. هنگامی که با بحرانی مانند بیماری همه گیر مواجه می شویم به وضوح می بینیم که شرکای قابل اعتماد و موثری برای دولت های خود هستیم و می توانیم به سرعت از آسیب پذیرترین افراد در مقیاس وسیع حمایت کنیم. این امر برای آینده ای روشن بسیار امیدوار کننده است.

وی با تاکید بر اینکه شعار امسال نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر «مهربانی» است، افزود: مهرورزی و ایجاد حس خوب در دیگران، باعث ایجاد حس و حال خوب در ما نیز می شود. در اختیار داشتن حدود 15 میلیون داوطلب ایثارگر و فداکار در سراسر جهان، برای نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر فرصتی طلایی به شمار می رود تا در تعهد تزلزل ناپذیر خود برای بشریت عام، بیش از پیش متحد شود.

روکا تاکید کرد: آینده صلیب سرخ و هلال احمر در اختیار داوطلبان است. داوطلبان که در 192 جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر سازماندهی شده اند، بخشی از بزرگترین شبکه بشردوستانه جهان محسوب می شوند. من سخت بر این باورم که قدرت واقعی صلیب سرخ و هلال احمر در داوطلبان نهفته است و این کلید بقای ما به عنوان یک فدراسیون بین المللی است. داوطلبان، فردا به چالش هایی که حتی تصورش را هم نمی توانیم بکنیم، پاسخ شایسته می دهند. مساله ای که من به آن بسیار افتخار می کنم این است که آغوش صلیب سرخ و هلال احمر به روی همه افرادی که تمایل دارند به دیگران کمک کنند، صرف نظر از سن، جنسیت، ملیت یا مذهب باز است.  

رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر خاطرنشان کرد: فدراسیون قویا متعهد به ادامه حمایت خود از جمعیت هلال احمر ایران است. فدراسیون از طریق نمایندگی خود در تهران در پی تقویت بیشتر همکاری و رشد متقابل برای تضمین ادامه کمک های بشردوستانه و با کیفیت به نیازمندان خواهد بود. همچنین این فدراسیون به تلاش های جمعی خود برای حمایت و تقویت دیپلماسی بشردوستانه برای کاهش تاثیر تحریم ها در زمینه فعالیت های بشردوستانه در ایران ادامه خواهد داد.
 

در مراسم  بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس جمعیت  هلال احمر مسئولان و مقامات کشوری و لشکری از جمله منصوری استاندار تهران، سجادی وزیر ورزش و جوانان، سید صولت  مرتضوی معاون اجرایی رییس جمهور در سالن اجلاس سران حضور داشتند.

همچنین قریب به 90 نفر مهمان خارجی نیز از فدراسیون جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و سفرای خارجی، در این اجلاس حضور دارند.

هفته هلال و روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر،   از 18 تا 24 اردیبهشت ماه هر سال، هفته هلال‌احمر نامیده شده است.  

برنامه‌های هفته هلال احمر در کشور از روز جمعه  از میعادگاه نمازجمعه با سخنان پیش از خطبه‌های نمایندگان ولی فقیه در رده های جمعیت، آغاز شد و اختتامیه برنامه های هفته هلال احمر امسال در کنار حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار خواهد شد.