خرید دارو در بیمارستان ها مدیریت شود/علت اختلال در بازار دارویی

رئیس سازمان غذا و دارو، بر مدیریت هزینه ها تاکید کرد و گفت: انتظارمی رود مدیران نظارت بر دارو در حوزه بیمارستانی، در موضوع خرید داروها دقت نمایند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر غلامرضا اصغری در همایش مدیران دارویی معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در دانشگاه تهران، اظهارداشت: بحران دارویی سال های گذشته و قبل از طرح تحول سلامت را فراموش نمی کنیم، بیماران برای دریافت دارو و ملزومات پزشکی به خارج از بیمارستان مراجعه می کردند و خود بیمارستان ها نیز توان خرید دارو نداشتند و مردم  گرفتار بودند و هزینه های بسیاری به مردم تحمیل می شد.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، برنامه طرح تحول نظام سلامت اجرا شد و کمترین آثار آن این بوده که زیرمیزی ها و پرداخت تا متعارف حذف، دسترسی آسان به دارو و ملزومات پزشکی حاصل شده و هزینه های بستری و درمان و پرداخت از جیب مردم نیز کاهش یافت.همچنین نزدیک به ۴ الی ۵ میلیون نفر نیز که هیچگونه بیمه ای نداشتند قرار شد که بیمه شوند که البته این تعداد به حدود ۱۰ الی ۱۱ میلیون نفر رسید و بیمه شدند، این افراد هیچ سرانه ای نیز پرداخت نمی کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: متاسفانه پرداخت بیمه ها چندین ماه به عقب افتاده و بازار دارویی را با اختلال مواجه کرده است که خوشبختانه با پیگیری هایی که از جوانب مختلف صورت گرفته، بخشی از مشکلات دارویی با پرداخت اوراق برطرف شده و امیدواریم در چند هفته های آتی با پرداخت حداقل حدود ۲ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و ۲ هزار میلیارد تومان هم به صورت اوراق، مشکلات دارویی تا حد زیادی برطرف و حالت عادی به خود بگیرد. لذا در این زمینه پیگیر هستیم و امیدواریم این موضوع محقق شود.

وی عنوان داشت: به طور متوسط در هر ماه ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه دارویی داریم و این مبلغی است که باید بیمه ها به دانشگاه ها پرداخت نمایند، این هزینه ها روز به روز اضافه می شود و زنجیره پرداخت با مشکل مواجه می شود.

اصغری اظهار داشت: به نظر می رسد بحران دارویی که با آن مواجه بودیم در چند هفته آینده کمتر خواهد شد و در این زمینه امیدواری جدی وجود دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو خطاب به مدیران دارویی دانشگاه ها گفت: باید هزینه ها را مدیریت کنیم و برای این مدیریت باید برنامه ریزی موثر داشته باشیم. در این زمینه انتظارمی رود مدیران نظارت بر دارو در حوزه بیمارستانی فعالانه عمل کنند و در زمینه خرید دارو دقت و توجه جدی داشته باشند که  برنامه ریزی شده خرید نمایند و انبارهای بیمارستان ها باید کنترل شود یعنی دانشگاه ها باید بر موجودی انبار های بیمارستانی نظارت فعال و موثر داشته باشند.

اصغری ادامه داد: با نیازسنجی واقعی که انجام خواهد شد، در خریدهای دارویی خود صرفه جویی نمایید، از ابتدای سال آینده برای ۲۰ قلم پرمصرف دارو در سطح ملی برنامه ریزی خواهد شد تا خریدها از طریق مناقصه صورت گیرد و خرید راهبردی بطور جد در دستور کار خواهد بود.

وی گفت: مدیران دارویی در موضوع تجویز و مصرف نیز باید نظارت های جدی داشته باشند.در این زمینه ما بخشی از معاونت درمان هستیم که امیدواریم بتوانیم با کمک های خود به معاونت درمان در نظارت بر تجویز دارو ها کمک شایانی انجام شود.

اصغری بیان داشت: در بیمارستان ها و در سرپایی نیز باید نظارت های جدی شود و از تولیدات داخلی استفاده شود و به هیچ عنوان دارویی که در کشور تامین کننده دارد اجازه واردات نخواهد داشت و داروهای قیمت داروهای ژنریک نیز کنترل و مدیریت شود و باید با نظارت های کهانجام می شود از اینکه بیمار سوق داده می شود تا از داروی خارجی استفاده نماید جلوگیری کنیم  و در این زمینه با کسی که مشهور است برخورد جدی خواهد شد و کسی هم که به اقتصاد داخلی کمک می نماید باید حمایت شود.

وی ادامه داد: از برخی از شهرستان ها گزارشاتی رسیده است که در برخی داروخانه ها داروهای خارج از فهرست به فروش می رسد که باید برخورد جدی شود و این قابل قبول نیست و قطعا باید با داروخانه های متخلف برخورد شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: یکی دیگر برنامه هایی که در حال انجام است و در این زمینه جلساتی را با انجمن داروسازان برگزار کرده ایم این است که داروخانه ها نظم به خصوصی داشته باشند تا بتوانیم جایگاه ها مناسبی برای داروسازان در تیم درمانی رقم بخورد.

وی گفت: بازنگری آیین نامه نیز یکی دیگر از برنامه هایی می باشد که در حال اجراست و امیدواریم در سال آینده به دانشگاه ها ابلاغ شود.

اصغری در پایان گفت: مدیران دارویی دانشگاه ها آمادگی داشته باشند تا بخشی از اختیارات از سازمان غذا و دارو به دانشگاه ها تفویض خواهد شد و نباید شرکت ها و افراد از شهرستان ها به تهران و سازمان غذا و دارو مراجعه نمایند.